Kulturhackethon for Elkjøp Nordic

Hackethon Elkjøp Nordic

Normalt ville en stor organisasjon som vår brukt lang tid og mye penger på å oppnå det vi har fått til internt i løpet av fire dager, sier Stein Riibe, chief of Staff, Elkjøp Nordic.

Våren 2020 gjennomførte Elkjøp Nordic AS (en del av Dixons Carphone plc) et stort kulturhackathon på nett. Ambisjonen var å bruke engasjementet til 12000 ansatte over hele Norden for å vinne kampen om kundene.

Noe av det morsomste vi gjør i Nye og Kloke Hoder er å få folk til å jobbe sammen på nye måter. Derfor er det fantastisk når store selskaper som Elkjøp Nordic AS, med 12000 medarbeidere, går foran og tenker nytt.  De er snarrådige, de involverer bredt og de oppnår internt engasjement. 

Kollegaer fra hele organisasjonen ble invitert til å forme hva Elkjøp Nordic skal være for sine medarbeidere fremover. I fire dager jobbet denne store gjengen sammen og formet sterke konsepter som ble pitchet for ledelsen på dag fire. 

- I dagens retail er medarbeiderne vårt største konkurransefortrinn, understreker Riibe. 

Det er ingen tvil om at det er mulig å bryte vaner og skape energi, tilhørighet, fellesskap og stolthet også når mennesker møtes digitalt  foran hver sin skjerm under en pandemi. Det er mulig å bygge felleskap selv når man sitter hver for seg.  

Workshop, hackathon og kulturhackathon
Hackathon er et prosessdrevet event, vanlig innenfor tech, for å skape innovasjon og produkt- og tjenesteutvikling. Det er foreløpig lite brukt i kulturutvikling. 

Hva skiller et kulturhackathon fra en vanlig workshop? Et kulturhackathon minner om en workshop, men har, til tross for fleksibelt format og resultat, en strengere regi. Vi bygger kultur effektivt, med korte sprinter, raske beslutninger, testing av konsepter, nye beslutninger, ideer som gis videre og innspill som bygger dem ut.  

Det er derfor desto kulere med kunder som tør å prøve noe nytt, som bruker sin nysgjerrighet som drivkraft og som sammen skaper fremtiden for selskapet, for medarbeiderne og, ikke minst, som sluttprodukt for kunden.

Formatet er fantastisk for å hacke vaner og etablerte handlingsmønstre. I et godt gjennomført hackathon kan man komme opp med nye konsepter og strategier, ny organisering, implementere nye verdier og utvikle organisasjonen både strukturelt og kulturelt. Og som flere av deltagere på Elkjøp Nordic eget hackathon kommenterte, ikke minst er det inspirerende, gøy, effektivt, kreativt og relasjonsbyggende (og litt utfordrende).

Se artikkel fra Kom24 her.

Guest User