Coop - Kreativ rekruttering av innovasjonsteam
Da bygg- og dagligvarekjeden Coop skulle etablere et innovasjons- og utviklingsteam, ble det besluttet å bruke en ekstern samarbeidspartner i rekrutterings- og kommunikasjonsprosessen. Coop valgte Nye og Kloke Hoder, med ønske om en mer kreativ rekrutteringsprosess, samt en dedikert samarbeidspartner.
Utfordrende målgruppe
Innovasjons- og utviklingsteamet fikk navnet CoopX og skulle bestå av utviklere, tjeneste-, UX- og UI-designere. Utfordringen var derfor å nå en målgruppe som er liten og svært attraktiv. Med tøff konkurranse om de flinkeste kandidatene kunne veien til ansettelse bli lang og utfordrende. Å presentere selskapet og oppdraget på attraktivt vis ble desto viktigere i alle faser av rekrutterings- og kommunikasjonsprosessen.
Kreativ kommunikasjon
Fremgangsmåten handlet om å utvikle kommunikasjon med utgangspunkt i CoopX-avdelingens fremtidige ambisjoner, i kombinasjon med selskapets historie og verdier. At CoopX skulle representere en ny side av Coop ble tydeliggjort med egen nettside med kampanje- og kontaktinformasjon. CoopX hovedoppdrag handler om å løse hverdagsproblemer og å skape morgendagens beste handleopplevelser. Problemløsning ble tatt inn som viktig element i hele rekrutteringsprosessen, blant annet som caseoppgave til kandidatene.
Attraktive ansettelser
Rekrutteringsprosessen pågikk våren 2019 og har resultert i ansettelse av svært attraktive medarbeidere. I tillegg økte målgruppens kjennskap og kunnskap om det nye innovasjonsteamet betraktelig.
Vil du vite mer om CoopX, eller hvordan vi kan hjelpe deg med en kreativ kommunikasjon- og ansesettelsesprosess, ta kontakt med Evy Nilsen på +4792245926 eller send oss en melding her.
Kunde: Coop
Samarbeidspartnere: Simpleness (nettsideproduksjon)
Tidsramme: Oppstart våren 2019 og pågående