Ideen er like enkel som den er genial
Det norskutviklede undertøysmerket Comfyballs vokser videre. Salget av Comfyballs har økt kraftig siden undertøyet ble lansert i markedet i 2013. «Vi fant en nisje, et behov i markedet og selger produkter kundene våre trenger, liker og anbefaler til andre». Ideen er like enkel som den er genial», sier Anders Steen Selvig med glimt i øyet. Selvig er mannen bak det norske gründerselskapt Tonic Brands som eier Comfyballs. Selskapet omsatte i fjor for drøye 20 mill kroner, vokser sterkt og har god lønnsomhet.
Inspirert av innendørsfotball
Som navnet Comfyballs antyder, produktet er kanskje verdens mest komfortable boxer. Ideen fikk Selvig i forbindelse med innendørsfotball med kameratgjengen. «Vi begynte å snakke om at noen burde lage undertøy som holder utstyret bedre på plass. Jeg snakket med kona om det, som hadde en symaskin. Vi besluttet å lage noen prototyper sammen». Selvigs herretruser så dagens lys etter at han og kona hadde laget rundt 20 prototyper. Etter 14 år med finanskarriere og bedriftsrådgivning rundt kjøp og salg av bedrifter, grep han muligheten til å gjøre Comfyballs til jobb fremfor hobby. Med varemerket klart sa han opp jobben og dro til Kina.
Byttet ut finanskarriere med undertøy
Det var riktignok ikke undertøy han så for seg at han skulle drive etter endt utdannelse på Handelshøyskolen. Men Anders kan sine ting og han elsker å skape. Å bygge opp et nytt varemerke er utfordrende, men også svært lærerikt og morsomt.
Klimanøytral produksjon i Europa
Den enkle ideen har etterhvert fått et voksent varesortiment og inkluderer nå også undertøy for kvinner. For økt distribusjon ble et samarbeid med Netthandelsgruppen og et lager i Sverige etablert i 2015. Samme år ble produksjonen flyttet fra Kina til Europa for å imøtekomme økt etterspørsel i kombinasjon med god kontroll på produktkvalitet og leveringer. «Vi jobber kontinuerlig med å optimalisere og utvikle verdikjeden vår, og er vårt ansvar bevisst. Vi er eksempelvis stolte at alle Comfyballs boxere har vært klimanøytrale fra januar 2020», sier Selvig.
Lidenskap for kvalitet
Ambisjonene fremover er store. Med seg på laget har Anders kollegaen Johan, og de jakter nå en Merkevare og Designansvarlig som vil være med på å videreutvikle Comfyballs. «I et så lite miljø som vårt, trenger vi folk som er lidenskapelig opptatt av å gjøre en forskjell. Vi ser etter en kollega som er kreativ, visuell med god interesse for produktutvikling. En som god med foto, som briljerer i Adobe og som forstår kundene våre. Vi jobber tett sammen og det er ulike oppgaver som skal løses, så for å trives hos oss trenger vi en som er selvstendig men fleksibel, og som brenner for å være med på å løfte en norskutviklet merkevare ut i verden» avslutter Selvig.