Gratulerer med åpningen av MUNCH!
MUNCH er nå vel i havn i sitt høye hus ytterst i Oslos havnefront. Ved starten av denne reisen, bisto Nye & Kloke Hoder Munchmuseet i strategien for flyttingen til det nye museumsbygget.
Det har støyet rundt arkitekturen, men nå som museet har åpnet og folk har fått lov å komme inn, er det få som ikke synes Munch sin kunst kommer til sin rett inne i bygget. Og det er prisverdig hvordan Munchmuseet har klart å være til stede i byen og hos publikum gjennom denne reisen. Fra gamle Munchmuseet til nye MUNCH har museet kun vært stengt for publikum drøyt tre uker.
Ny merkevarestrategi
Nye & Kloke Hoder ble tildelt oppdraget knyttet til utvikling av ny merkevarestrategi for Munchmuseet da bygging av nytt museum endelig var avgjort. Strategien skulle fungere som et hjelpemiddel til å ta riktige beslutninger i planleggingen av det nye museet. I tillegg skulle det være en rettesnor i arbeidsdagen for museet og deres ansatte frem mot flytting.
Bred intern involvering
Hele museets organisasjon bestående av 80 medarbeidere – forvaltere, forskere og formidlere, ble involvert i utarbeidelsen av strategien. Hensikten var å styrke identiteten og stoltheten, og forankre det på alle nivåer i organisasjonen. Ett av målene var å lande en solid og god plan som kunne bygge Munchmuseets merkevare i interessentenes bevissthet fremover.
Bred interessenthåndtering
For at flyttingen skulle lykkes var det i tillegg viktig å inkludere andre med interesse i og påvirkningsmulighet på museet. Representanter fra Munch-kommunene, Innovasjon Norge, Visit Oslo, lokale og nasjonale politikere, sponsorer, Munchs arvinger, studenter, skoleelever og byråkrater ble invitert til å bidra med innspill og innsikt i strategiarbeidet. Flere kreative strateger fra byråer og frilansmiljøer var med og utviklet strategien, i store og små grupper og workshops. Med bakgrunn i materialet fra involveringsrundene ferdigstilte Munchmuseet og Nye og Kloke Hoder strategien.
Sterk implementeringseffekt
For å måle implementeringseffekten ble det gjennomført internundersøkelser under og etter strategiprosessen. Tilnærmet alle ansatte hadde kjennskap til strategiprosessen i etterkant, og de aller fleste oppga at de har deltatt i prosjektarbeidet. 7 av 10 medarbeidere hadde forståelse av hva prosjektet handlet om. Like mange opplevde at det ferdige resultatet, merkevarestrategien, vil motivere til videre arbeid. Merkevarestrategien resulterte i ambisiøse mål for museet og for de fremtidige besøkendes opplevelse. Kort fortalt skulle Munchmuseet berike livene til mennesker over hele verden gjennom sterke uttrykk og inntrykk. Museet skulle bringe Edvard Munchs gave videre og ingen skal forlate Munchmuseet uberørt. Vi gleder oss til å følge museet videre og gratulerer med godt gjennomført flytting, og åpning av MUNCH.
For mer informasjon om prosjektet, kontakt Camilla Lindemann