Coop er klare for morgendagens markedsføring!
Med 1,9 millioner kunder og integrerte data fra seks dagligvarekjeder og to byggkjeder, økt kreativitet og smart mediekompetanse, skal Coop ta neste store steg opp i markedsføringen av dagligvare og bygg.
«To for tre, priskutt og kjøp og få» er budskap fra kjedene du sannsynligvis bombarderes med hver dag. Av den totale medieinnvesteringen på ca 27 milliarder norske kroner årlig bruker dagligvareaktørene hele fire milliarder av disse. Budskapene finnes i kundeaviser på nett og digitalt, i annonser og kampanjer, og mange av dem i en form som skal passe alle kunder, i alle livets faser. Problemet er at nye generasjoner verken har tid eller lyst til å konsumere one size fits all-budskapene i sitt nåværende format. Over 80 prosent av Oslos befolkning takker nei til reklame i postkassen, og med multi-forbruk av medieflater, skroller vi forbi annonsene. Aktørene må jobbe smartere. Det er godt kjent, men det haster.
Coops konkurransefortrinn Hva er da som gjør at Coop er så godt rustet til å gjennomføre dette markedsskiftet? Fordelene til Coop er erfaring med delingsøkonomi gjennom 150 år, et verdisett som samsvarer med oppvoksende generasjoners preferanser, samt 1,9 millioner medeiere og kunder med innflytelse på Coops virksomhet. I tillegg har Coop startet et omfattende arbeid for å integrere og forvalte kundedata som generes fra kunder fra over 1230 butikker over hele landet.
-Morgendagens kunder krever aktører som forstår dem og som leverer på behovene de har i hverdagen. Mer relevante produkter, tjenester og budskap, i tillegg til verdier de identifiserer seg med, blir de viktigste konkurransefortrinnene våre fremover, sier Ingrid Amundsen, markedsdirektør i Coop Norge SA.
Personalisert kommunikasjon og tjenester Coop skal øke kreativiteten når det gjelder relevant og interessant kommunikasjon, når tid kundene ønsker det og i de kanalene kundene benytter. I tillegg utvikles nye tjenester som skal hjelpe kundene langs kjøpsreisen. Coop har gjennomført et omfattende integreringsarbeid med marketing automation- systemer som ivaretar avansert håndtering av kundedata og fungerer som en helhetlig MarTech-stack.
-Vi har implementert Min kundeavis i Coop-appen som gir kundene våre tilpassede tilbud, basert på deres kjøpshistorikk. Denne løsningen brukes av mange allerede og sammen med såkalt CRM-matching, eller personaliserte annonser i digitale flater, gir dette høy konvertering til kjøp. Eksemplene er blant mange tiltak vi gjennomfører i disse dager, og vi er klare for å ta et stort løft for å gjøre markedsføringen av våre produkter og tjenester mer attraktive for kundene og våre medeiere, sier Jon E. Fornes, assisterende markedsdirektør i Coop Norge SA.
Morgendagens markedsavdeling krever eierskap til den den totale kundeopplevelsen
For å gjennomføre skiftet i markedskommunikasjonen, må informasjonen, teknologien og kompetansen samles og utvikles. Markedsavdelingen skal bli et internt kompetansesenter og nav for alle kundens kontaktpunkter i den digitale og fysiske kundereisen. For å gjennomføre satsningen etableres en sterk «in-house» kreativ avdeling som får ansvaret for å øke kunnskapen innen kreativ utvikling, produksjon og design på tvers av kanaler, merkevarer og forretningsområder. I tillegg skal Coop styrke medieområdet som skal jobbe kreativt, smart og lønnsomt med reklame- og medieinvesteringer i forbrukermarkedet.
-Vi i Coop har et fantastisk team av flinke markedsførere og teknologer som jobber for å transformere arbeidet fra massekommunikasjon til personalisert og datadrevet kommunikasjon. I disse dager rekrutterer vi spydspisser for å bli den mest relevante og attraktive aktøren i bransjen, sier Ingrid.
Disse stillingene er nå besatt, men det dukker stadig opp nye muligheter! Ved å registrere din CV hos oss blir du varslet om nye stillinger som er relevant for deg. Du kan også se alle ledige stillinger her.