Aschehoug satser digitalt
– I Aschehoug brenner vi for lese- og lærelyst. I våre digitale satsinger tar vi kvaliteten vi er kjent for over i nye formater på digitale premisser. Det forteller Christina Hill, leder for design- og brukeropplevelse i Aschehoug.
– Vi har flere store digitale satsinger. Vi jobber med utvikling av heldigitale læringsplattformer for både grunnskole, høyere utdanning og profesjonstjenesten Juridika. Nye digitale tjenester gir oss mulighet til å videreutvikle innholdet vårt i nye formater. Et eksempel på dette er satsingen vår på lyd. Ambisjonene for digital produkt- og tjenesteutvikling er store, utdyper Hill.
Ketil Stadskleiv, leder for teknologienheten i Aschehoug, forteller at alt de nå gjør digitalt kommer fra det samme DNAet som forlaget har hatt i snart 150 år. Innholdet og forfatterskapet ligger i bunn, forklarer han.
– Selv om forlaget har jobbet digitalt i mange år, har det skjedd en tydelig endring den siste perioden. Det store skiftet er hvor viktig den digitale transformasjonen nå blir. Det er et veldig tydelig engasjement internt i Aschehoug, og det er en endring der det digitale virkelig står øverst på lista, sier han.
Den livslange læringa
For å kunne levere på det digitale er Aschehoug avhengig av både utviklere og designere, forteller Hill. Aschehoug utvider derfor designteamet og søker nå to designere til Universitetsforlaget som skal bidra til å videreutvikle produkter og tjenester innen høyere utdanning. Universitetsforlaget, et av Aschehougs datterselskap, er et akademisk forlag som utvikler og utgir faglitteratur av høy kvalitet. Forlaget bruker mye tid på det digitale innen undervisning, og har fått en sterk posisjon i grunnskolen og videregående skole med læringsplattformen Aschehoug Univers, forteller Stadskleiv.
– Vi hjelper lærerne med å levere den beste undervisningen de kan. Dette er både givende, viktig og virkelig noe vi brenner for. Dette gjør oss til en betydelig aktør fra førsteklasse og ut videregående. Med det aktuelle prosjektet for høyere utdanning skal vi utvikle hele den livslange læringen.
Å jobbe med utdanning føles veldig meningsfylt. Det tror jeg de fleste av de som jobber innen fagfeltet hos oss kjenner på, fortsetter Hill.
Juridika – Gjør det enklere å gjøre jobben
Aschehoug søker også én UX-designer til Juridika, forlagets juridiske tjeneste som inneholder omfattende juridiske hjelpemidler og verktøy. Juridika er i kontinuerlig utvikling og er nå i gang med et stort løft med mål om å øke mengden innhold og skape nye produkter og tjenester.
Gjennom innovasjon ønsker forlaget å stå sentralt i arbeidshverdagen til norske jurister. Innholdet i tjenesten er en viktig del av prosessene som foregår på advokatkontor, i domstoler og i offentlig forvaltning, forklarer Stadskleiv.
– Jeg stod på T-banen og traff en forelder fra skolen her om dagen. Han er dommer, og fortalte at han var innom Juridika hver uke for å sjekke fakta til sakene han jobbet med. For meg var det godt å høre at innholdet forenkler jobben som jurist. Det er det som er hensikten, forteller han.
Rom for faglig utvikling
De to lederne har store ambisjoner for at man som Aschehoug-medarbeider skal ha mulighet for å utvikle seg. De ønsker å bygge team og ha en kultur hvor det er rom for faglig utvikling og påvirkning, forklarer Hill.
– Du jobber ikke nødvendigvis bare med ett produkt, men med mye forskjellig. Jeg tenker at som designer er dette et veldig spennende sted å være, fordi vi jobber med alt fra illustrasjon og animasjon til tjenestedesign og interaksjonsdesign, og veldig mye mer innenfor brukeropplevelse, sier hun.
I dag er det ett og et halvt år siden Aschehoug begynte å bygge den felles teknologiorganisasjonen som også innbefatter design og brukeropplevelse. Grepene som ble tatt har gjort det lettere å utvikle seg i forlaget, mener Stadskleiv.
– Nå er det mulig å jobbe på tvers av prosjekter hvis man etter hvert får nye interesser og vil få nye erfaringer, forklarer han.
Et lite, stort selskap
I 2022 er Aschehoug 150 år, og historien sitter i ryggmargen til alle som jobber i forlaget. Hill forteller at forlaget har en samfunns- og kulturpolitisk tradisjon, der viktige grunnverdier er ytringsfrihet og norsk språk.
– Historien sitter i veggene. Du merker det i hele huset. Det er ganske ærverdig. Når det henger en plakat med Arne Garborg og Sigrid Undset i gangene så er det faktisk fordi de var her og ga ut bøker på Aschehoug, fortsetter Stadskleiv.
– Det er fint å være en del av et konsern med den historikken og kvaliteten som har vært levert. Å kunne sørge for innovasjon i forlaget, og videreføre tradisjonen inn i det nye digitale formatet, det er veldig spennende, sier Hill.
Aschehoug er et selskap av en størrelse som gjør at det finnes muskler til å gjøre mye spennende, forteller Stadskleiv.
– Vi snakker gjerne om at vi er et stort, lite selskap. Vi får ting gjort, vi er synlige, og vi har midler til å dra i gang prosjekter og investeringer. Samtidig er vi ikke større enn at du kan tusle forbi den åpne døra til konsernsjefen og vinke inn.
Disse stillingene er nå besatt, men det dukker stadig opp nye muligheter! Ved å registrere din CV hos oss blir du varslet om nye stillinger som er relevant for deg. Du kan også se alle ledige stillinger her.