Slik viser du kompetansen din på jobbintervjuet
Nye & Kloke Hoders seniorrådgiver og partner Hilde Sem gir deg fem gode råd for på best måte vise fram kompetansen din i et jobbintervju.
1. Tenk på hva mottaker forventer å høre
I Nye & Kloke Hoder bruker vi lite spørreskjemaer på intervju, og vi kommer ikke til å spørre deg om å ramse opp tre positive og tre negative egenskaper ved deg selv. Vi stiller deg heller spørsmål om du kan fortelle om hva du har gjort som er relevant i forhold til stillingen. Derfor er det lurt å forberede seg på hva mottaker forventer å høre, og hvilken kompetanse du har som er relevant for nettopp denne stillingen.
2. Vis hvordan du kan løse kundens problem
Vi ønsker at kandidaten skal besvare spørsmålene våre med en vinkling på hvordan de kan hjelpe kunden med utfordringen som skal løses i jobben som skal gjøres. Fortell derfor heller om hvordan du kan løse kundens problem, enn at en jobb i for eksempel Active Brands er drømmejobben din fordi du elsker å gå på ski. Det er fint at du elsker å gå på ski, men det sier likevel ikke noe om kompetansen din.
3. Forbered deg på disse spørsmålene
Vi bruker ofte spørsmål som «kan du fortelle om en gang det gikk dårlig og hva du gjorde for å løse det?». Da ønsker vi å høre fag, ikke at du krangla med kollegaen din og ordnet opp i det. Vi vil heller høre om et prosjekt hvor du lå dårlig an til å rekke deadline, men la inn en ekstra innsats for å klare det i tide. Det viser både at du evner å sette inn støtet når det trengs, og at du tar deadlines seriøst. Eller det kan være at du måtte lære deg noe underveis i arbeidet, fordi du innså at du ikke kunne løse prosjektet uten å tilføre ny kompetanse.
4. Vis oss hva du har gjort tidligere
Hvis du er i et yrke hvor du har en portefølje, som for eksempel designer, vis den frem! Vi forventer at denne ligger på en nettside eller som en lenke i søknaden din. Her er det viktig at porteføljen din er relevant, og at den er oppdatert. Dette gjelder også hvis du har jobbet mye prosjektbasert, vis oss hva du har gjort! Lag en prosjektbasert CV som beskriver hva slags prosjekter du har vært deltaker i, hva slags deltaker du var og hvordan resultatet ble.
5. Oppdater LinkedIn
Søknad og LinkedIn går hånd i hånd. Ha derfor en oppdatert og innholdsrik LinkedIn-profil som forteller hvem du er og hva slags kompetanse du besitter. På denne måten tar du regi over din egen kompetanse, samtidig som du gir oss mulighet til å forberede oss og sette oss inn i kompetansen din før vi møter deg.
Er du på utkikk etter din neste drømmejobb? Registrer deg i databasen vår her.