Innovasjon i en tradisjonell bransje

Etterspørselen etter smarte energiløsninger har aldri vært større. I dag må vi være mer bevisste rundt hvordan vi bruker de energiressursene vi har – noe vi også merker på strømprisene. Derfor er det viktig at vi tenker nytt når vi utvikler både produkter og tjenester. Energien er alltid i bevegelse – og det er Berggård Amundsen også.

Berggård Amundsen har historie og erfaring helt fra 1946, når de først ble etablert. Siden da har de vokst til å bli hele 235 ansatte. Sammen med installatøren skal de sette håndavtrykk hos sluttbrukeren og hjelpe dem å ta litt smartere valg. Hver dag jobber de for å være et innovativt selskap i en tradisjonell bransje.

 Bedre grunnlag for å nå bærekraftsmålene
– Innovasjon er så komplekst, man vet aldri helt hvor man ender, sier Heidi Amundsen, Innovasjon- og utviklingsansvarlig i selskapet. Og det er akkurat det som gjør det til et så spennende felt å jobbe i.

Heidi har tidligere jobbet i EGGS designbyrå som er ledende på designdrevet innovasjon i Skandinavia. Det som fikk henne til å forlate sin daværende stilling og ta fatt på nye utfordringer var lysten på å være med å definere mer av retningen Berggård Amundsen tar.


Heidi Amundsen, Innovation and development manager i Berggård Amundsen

Heidi Amundsen

Innovation and Development Manager

- Som konsulent fikk jeg bare være med på en liten del av reisen, og fikk kun et lite innblikk i utfordringene kunden står i. Jeg hadde veldig lyst til å ta del i samfunnsoppdraget og definere retningen Berggård Amundsen skal ta.

Berggård Amundsen skal levere energiløsninger som betyr noe for generasjoner. De skal bidra til at norske hjem og virksomheter får et bedre grunnlag til å nå bærekraftsmålene, og satser derfor stort på innovasjon og utvikling.

– Etterspørselen etter solcellepaneler har jo nesten eksplodert som et svar på både klima- og energikrise, forteller Heidi. Nå ligger fokuset på å utfordre den etablerte energikjeden mer enn de har gjort før.

Setter håndavtrykk der andre setter fotavtrykk
I tillegg til å sette håndavtrykk som betyr noe i hverdagen, har Berggård Amundsen et stort fokus på folka som jobber der, en nærhet til kundene og å kunne gi tilbake til lokalsamfunnet.

En måned i året, som de kaller den blå måneden, får hver avdeling velge sin hjertesak hvor de gir tilbake til lokalsamfunnet. Det kan for eksempel være at de lyssetter en løype for å gjøre den turen litt tryggere. I år går de i tillegg utenfor landets grenser og donerer 150.000kr til Ukraina.

Berggård Amundsen involverer alle ledd i organisasjonen, alle skal bli hørt. Skal endringer gjøres på lageret – ja da er det klart man må høre med de som bruker lageret mest. Det er bare slik man kan svare til reelle behov og gjøre de små endringene som utgjør en stor forskjell. Og sånn er det også med kundene.

Det er avgjørende å finne ut faktiske utfordringer som installatører og sluttbrukere står ovenfor for å kunne gi dem energien de trenger i dag, og i morgen.

Er du en forretningsutvikler? Da vil vi veldig gjerne høre fra deg!
Denne stillingen er nå besatt, men det dukker stadig opp nye muligheter! Ved å registrere din CV hos oss blir du varslet om nye stillinger som er relevant for deg. Du kan også se alle ledige stillinger her.

Hilde Sem