Splay søker Head of Sales: Bygger neste generasjons digitale mediehus

Splay søker Head of Sales: Bygger neste generasjons digitale mediehus

Splay Networks jobber med influencer marketing og vil telle over 100 medarbeidere i Norden i løpet av 2017. Nå søker selskapet en salgsansvarlig til det norske kontoret som får ansvaret for strategisk og kommersiell posisjonering av Splay i Norge.

Christina Parker er Country Manager i Splay Norge og forteller hvordan selskapet og de rundt 50 kreatørene de har i stallen engasjerer den unge målgruppen gjennom å lage innhold dagens unge ønsker å se – ikke skippe. Deres unike evne til å produsere og publisere innhold som både engasjerer og underholder, gjør dem derfor til attraktive samarbeidspartnere for stadig flere merkevarer.

–Arbeidsdagen i Splay er, helt objektivt selvsagt, utrolig morsom. Det er så motiverende og gøy å møte mange åpne dører og få muligheten til å komme til bordet med noen av landets største merkevarer, selv om vi egentlig bare er en liten start-up å regne her i Norge. Vi er privilegerte fordi vi sjelden må slite oss ut med å forklare hvorfor vi skal samarbeide, men kan heller bruke tiden på å snakke om hva vi skal gjøre sammen. Norske og internasjonale merkevarer forstår i stadig større grad hvordan deres målgrupper kan treffes gjennom sosiale medietalenter som skaper godt innhold. Vi trenger derfor en salgs- og kommersielt ansvarlig som kan videreutvikle disse samarbeidene ytterligere, sier Christina.

Unge gikk til Youtube

I tillegg til Oslo finnes det Splay-kontorer i Helsinki og København, og et hovedkontor Stockholm. Selskapet ble gründet i 2013 av Vigor Sörman, som har mer enn 10 års erfaring fra TV-bransjen, men som så at det å lage programmer for ungdommen ble stadig vanskeligere. For når visningene på lineær TV sank, hvor forsvant seerne? De gikk til YouTube. Siden den gang har selskapet vokst fra fire ansatte i en kjeller i Stockholm med 4 millioner i omsetning, til å bli en del av MTG-konsernet – et børsnoternt selskap som inkluderer alt fra TV3, Viaplay, NRJ og P4, til ESL, Dreamhack og Zoomin.

–I 2016 vokste vi med nesten 200 prosent i Norge, og gjennom å jobbe med stjerner i sosiale medier – såkalte influencers – i et helhetlig perspektiv, sørger vi for å ivareta deres interesser, samtidig som vi utvikler nye forretningsmuligheter for både dem og oss, sier Christina.

Leter etter en som kan «kicke ass»

Splay forventer ikke at deres nye Head of Sales skal ha tilsvarende erfaring fra tidligere arbeid. Det er rett og slett ikke mange nok der ute som har gjort akkurat denne jobben før.

–Vi krever derimot at vår nye kollega har et strategisk hode, tør banke på dører og trives med å jobbe hardt for så å være med på å skape noe som vi alle brenner skikkelig masse for.  Vi har store ambisjoner og selv om det både er tull, tøys, armer, bein og svært flat struktur, er vi en god gjeng som elsker det vi driver med og synes jobben er gøy. Derfor leter vi etter en som vil være med på moroa, men som også vil kicke ass, sier Christina.

Modne kunder, men unge kollegaer

For selv med en stor kjempe som MTG i ryggen, er Splay fortsatt en start-up, og en Head of Sales bør ha en entreprenør i magen. Samtidig har selskapet i løpet av de siste tre årene bygget opp en betydelig mengde gode caser på nordisk, så vel som lokalt nivå. Orkla, L’Óreal, Disney, Elkjøp og Coca Cola er alle Splay-kunder som for lengst har fått øynene opp for hvordan digitale innholdskreatører kan bidra til å spre budskapet deres.

–Vi er et ungt og utadvendt miljø, og jobben vår er alltid å være oppdatert på både nasjonale og internasjonale trender i sosiale medier. Vi som jobber i Splay skal på sett og vis representere målgruppa vi når ut til, og da nytter det ikke med blazer og dressko, så jeg pleier å si at sneakers er påbudt. I tillegg sitter vi midt i smørøyet, i kule glasslokaler på Aker Brygge, rett ved siden av blant annet Google. Det som også er stas er at du som Head of Sales hos oss fort blir en ekspert. For som sagt, ingen har gjort dette før. Du får med andre ord være med på noe helt nytt, sier Christina.

Publisert: 16. januar 2017