Litt ferie hver dag 2013

Nye og Kloke Hoder har samarbeidet med MatPrat – Opplysningskontoret for egg og kjøtt siden høsten 2011. MatPrat-byrået i sommerkampanjen 2013 var: Anorak, Jimmy Royal, Trøbbelskyter, Trigger, MediaCom og Making Waves.

Utfordring

I løpet av sommersesongen kjemper en rekke mataktører om oppmerksomheten. MatPrat ønsket å skille seg ut og ville nå de unge med sommerkampanjen for 2013. Ønsket var å være der de unge er, og sørge for at de unge skal tenke at MatPrat har de beste løsningene for grill- og sommermat.

Aktiviteter

MatPrat dro på tur til Oslo, Bergen, Trondheim og Kristiansand for å vise sin pasjon for og kunnskap om mat. I hver by ble det gjennomført fire av fem kvalifiseringsrunder til finalen i StreetFood-mesterskapet, som ledet til en finale, samt NM i Grill på Sukkerbiten i Oslo. På eventene gjennomførte MatPrat inspirerende mattriks.

Den femte semifinalen involverte matprat.no og Matprats community MatFolket. Matbloggere og grill-NM-lag i hver by bidro også med fantastisk matlaging. Konkurransene ble knyttet til etablerte arrangementer i byene, hvor musikk var en viktig ingrediens. Egne konserter ble avholdt i MatPrats regi.

Sommerkampanjen hadde fire hovedbudskap:

  • «Alt starter med MatPrat»: ny film i profilfilmuniverset på 60 sek, vist på TV
  • «Sommertriks»: 12 ganger 15-20 sek (på TV og Web-TV), kampanjeside på matprat.no, bannerkampanje, sosiale medier m.m.
  • «StreetFood/StreetFood-mesterskapet»: 5 eventer, kampanjeside, MatPrat-magasinet, konkurranse på MatFolket m.m.
  • «10 års jubileum for Grill-NM»: kampanjeside og event

Vår rolle

Nye og Kloke Hoder var prosess- og prosjektledere med prosjektansvarlig hos MatPrat. Jobben handlet om å prosjektere kampanjen som vil si å koordinere leveranser fra de ulike samarbeidspartnerne i MatPrat-byrået. Våre leveranser var blant annet å utarbeide brief sammen med MatPrat, gjennomføre inspirerende idéworkshoper sammen med organisasjonen og idésprintere. I tillegg til dette besto oppgaven av prosjektstyring, kvalitetssikre sluttleveranser og ivareta budsjett og fremdriftsplaner.

Samarbeidspartnere

  • MatPrat-ansatte: idesprintere og diverse innholdsproduksjon
  • Anorak: Kreatører (sommertriksfilmer)
  • Jimmy Royal: design (matprat.no)
  • Trigger: PR og kommunikasjon (Grill-NM og StreetFood)
  • Trøbbelskyter: produksjonsselskap (Grill-NM og StreetFood)
  • MediaCom: medieplassering og rådgivnig
  • Making Waves: teknisk ansvarlig (matprat.no)